خبرگزاری طب اسلامی

حجامت و فصد درمان پیامبران است

بخشی از بیانات حجت الاسلام علی امیری در بین طلاب و فضلای اردوی تربیت مدرس طب اسلامی در قم:
به گزارش خبرنگار خبرگزاری طب اسلامی، حجت الاسلام علی امیری با اشاره به این که “حجامت و فصد یکی از ارکان طب اسلامی است” اظهار داشت: حجامت و فصد درمان پیامبران است و پیامبر ما صل الله علیه و آله به شدت بر این مسئله تأکید و به آن عمل می کرده اند.
حجت الاسلام والمسلمین علی امیری از اساتید طب اسلامی در قم، در بخشی از سخنرانی خود یادآورشدند: حجامت و فصد عمده ترین درمان غلبه ی دم است و شاید حجامت مهمترین بخش درمان طب اسلامی باشد. شواهد تاریخی نشان می دهد حجامت مربوط به هزاران سال قبل از دوران حضرت عیسی علیه السلام است و از روایات شیعه این گونه بر می آید که حجامت به زمان حضرت آدم علیه السلام بر می گردد. درخواست فرشتگان از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم مبنی بر عمل به حجامت و امر به آن در معراج بیانگر اهمیت و تأثیر آن در عالم های برتر است و این امور از درک بشر خارج است. هرچند این درمان در دهه های اخیر فراگیر شده اما مدت زمان زیادی به دلایلی مورد بی توجهی قرار گرفته است.
حجت الاسلام امیری با اشاره به این که “ تاکیداتی که برای فصد در روایات ما وارد شده به اندازه اهمیت و جایگاه حجامت نیست اما آنچه که قطعی است تایید اصل مساله فصد و رواج آن در زمان اهل بیت علیهم السلام است” اظهار داشت: برای فصد به سالهای عمر، مزاج، فصل، حال و هوای محل زندگی، چاقی و لاغری، قوت فم معده باید توجه داشت در این حال طبیب باید بگوید کدام رگ را باید زد چه مقدار و تا چه زمانی خون گرفت زیرا فصد هم در صحت و سلامت نافع است و هم در علاج بیماری قوی است.
وی ضمن ابراز تاسف گفتند: وقتی در اینترنت کلمه «فصد» را سرچ میکنید این کلمه با کلمه فلبوتومی(Phlebotomy) هم خانواده و هم معنی گرفته شده است. در صورتی که فلبوتومی با فصد هیچ ارتباطی ندارد و فقط در ظاهر به هم شبیه هستند. فلبوتومی معنای خون گیری و در کار به معنی وارد شدن یک سوزن یا کانال به ورید و خارج کردن خون از آن است اما فصد بازکردن منفذی کوچک در دیواره رگ بوسیله نیشتر است که باعث خروج فضولات و خون های فاسد بدن با خروج خون می شود.
این کارشناس طب اسلامی با اشاره به روایاتی نظیر “ (( خیر ما تداویتم به الحجامة …)) و ((…فدواء الدم الحجامة…)) و (( شفاء امتی فی ثلاث:…أو شرطة حجام)) و برتر دانستن آن نسبت به عمل جراحی“ افزودند: در روایات بیان شده که در اکثر موارد خون عضو مشکل پیدا می کند و به عضو آسیب می رساند. حجامت برای درمان بیماری های اعضاء است برای مثال برای درمان بیماری های دهان و دندان زیر چانه حجامت می شود.
وی ادامه داد: در این حجامت ها باید تا حد امکان خون عضو بیمار خارج شود و همراه با آن آلودگی های خون عضو بر طرف شود. برای نیل به این هدف باید حجامت در زیر عضو آسیب دیده انجام شود. این کار باعث ایجاد جریان خون تازه به عضو و ترمیم آن می شود. برتری این حجامت نسبت به عمل جراحی این است که در حجامت بدن پاره نمی شود و عضو خارج نمی شود.
ایشان ضمن ابراز تاسف افزودند: سالهاي طولاني در اين مملكت كساني كه حجامت انجام مي دادند مجرم محسوب مي‌شدند در حالی که حجامت در ايران معمول بوده است اما در عصر جديد پس از رواج حجامت در غرب مجدداً‌ مجوز انجام در ايران را پيدا نموده است!
ایشان ضمن بیان هوشمندی و تیز بینی شورای نگهبان گفتند: در تاريخ ۹/۲/۱۳۷۷ حجامت توسط وزارت بهداشت و آموزش پزشكي ممنوع اعلام شده بود اما در جلسه مورخ ۳/۴/۱۳۸۰ شوراي نگهبان قانون اساسي بخشنامه ممنوعيت حجامت خلاف شرع شناخته وتوسط ديوان عدالت اداري بخشنامه مذكور ابطال گرديد و حجامت توسط وزارت بهداشت و درمان هم قانوني شد.

علی میلانی

✔دانشجو رشته شبکه و نرم افزار هستم و در زمینه برنامه نویسی و طراحی سایت فعالیت می کنم ، به طب اسلامی علاقه دارم و دوست دارم در ثواب نشر حقیقت طب اسلامی سهیم باشم.❤

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. با سلام و خسته نباشید
    خواستم ببینم استاد امیری کجا طبابت میکنند؟
    و فایل های صوتی و تصویری تدریس ایشان را از کجا میتونیم تهیه کنیم؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن