
«دیپلماسی شکمی» برای نفوذ در قلب ملتها
🍔دیپلماسی آشپزخانهای موضوع گستردهای است که در جای خود جای بررسی دارد این نوع از دیپلماسی زیرمجموعه دیپلماسی عمومی دستهبندی میشود و کشورهای آمریکا، فرانسه، ایتالیا و جنوب شرقی آسیا بسیار به آن توجه دارند. دیپلماسی آشپزخانهای تا جایی مؤثر است که برندهایی مانند مکدونالد، کوکاکولا، پپسی، کیافسی، و نستله را به ابزاری برای پیشبرد منافع کشورها تبدیل کرده و همانطور که توجه کردهاید، وقتی صحبت از نفوذ آمریکا در کشوری میشود، اینکه مکدونالد در آن کشور تأسیس شده یا برای خودش موضوعیت دارد.
🍟به عنوان مثالی عینی، یکی از حاشیههایی که بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات هستهای به وجود آمد و کاملاً هم قابل پیشبینی بود، این بود که آیا مکدونالد قرار است در ایران شعبه تأسیس کند یا نه. این موضوع از آن جهت اهمیت داشت که مکدونالد نه تنها یکی از ابزارهای قوی آمریکا برای نفوذ دیپلماتیک، اقتصادی و حتی سیاسی در کشورهاست، بلکه ورود آن به یک کشور میتواند تغییرات کاملاً بارز اجتماعی با خود به همراه داشته باشد.
🌭چنانکه «پل راکوور» مبدع عبارت «دیپلماسی شکمی» میگوید قلب و مغز مردم دنیا را میتوان با استفاده از «اشتها»ی آنها تصرف کرد. به همین منظور، کشورها برای دستیابی به چهرهای موجه در بین مردم جهان، غذاهای فرهنگ خود را در دسترس این مردم قرار میدهند و ضمن نفوذ در ذهن (به صورت اقناعی به واسطه مغذی بودن غذا) و قلب (به صورت ارضایی به واسطه طبخ عالی آن) مردم جهان، آنان را به سمت فرهنگ خود جذب میکنند.
🍎آنتی بیوتروریسم
https://t.me/antibioterorism_asli
@antibioterorism_asli