رب ها

رب های طب اسلامی

http://khoonedari.ir/wp-content/uploads/2015/06/%D8%B1%D8%A8-%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C.jpgچند رب در روایات اسلامی معرفی شده است که طرز تهیه آن در آینده آموزش داده خواهد شد.

رب انار، رب به ، رب توت ،رب سیب چند رب هستند که در متون روایی از آنها نام برده شده است.

علی میلانی

✔دانشجو رشته شبکه و نرم افزار هستم و در زمینه برنامه نویسی و طراحی سایت فعالیت می کنم ، به طب اسلامی علاقه دارم و دوست دارم در ثواب نشر حقیقت طب اسلامی سهیم باشم.❤

‫5 نظرها

  1. سلام علیکم
    با عرض خدا قوت و خسته نباشید

    آیا توت سفید مورد تایید روایات اهل بیت علیهم السلام میباشد ، در صورتی پاسخ مثبت است اگر لطف بفرمایید و روایت مربوطه را درج کنید بسیار ممنون میشم

  2. ۲- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ أَحْمَدَ الْمَكْفُوفِ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع أَسْأَلُهُ عَنْ أَشْرِبَةٍ تَكُونُ قِبَلَنَا السِّكَنْجَبِينِ وَ الْجُلَّابِ وَ رُبِّ التُّوتِ‏ وَ رُبِّ الرُّمَّانِ وَ رُبِّ السَّفَرْجَلِ وَ رُبِّ التُّفَّاحِ إِذَا كَانَ الَّذِي يَبِيعُهَا غَيْرَ عَارِفٍ وَ هِيَ تُبَاعُ فِي أَسْوَاقِنَا فَكَتَبَ جَائِزٌ لَا بَأْسَ بِهَا.
    الكافي (ط – الإسلامية) / ج‏۶ / ۴۲۷ / باب في الأشربة أيضا ….. ص : ۴۲۶

    منظور حقیر غیر از این روایت و مشابه آن است ، زیرا اینها فقط ناظر به حکم شرعی میباشد ، مثل اینکه حضرت فرموده باشند فروش سمسم جایز است ، اما در عین حال از نظر طبی باعث نسیان میشود و این با تایید متفاوت است

    متشکرم

    1. سلام
      اگر در قرآن و روایات نامی از خوراکی ذکر شده و اباحه آن ثابت شود و در همان جا یا در جای دیگر مذمتی بر مطلوبیت آن و برای استفاده آن صورت نگرفته باشد جهت تایید استفاده از آن،کفایت می کند.
      ضمن اینکه در مسئله سمسم و اثر نسیان آن اختلاف است و استفاده از روایات مذمت جلجلان هم مورد اشکال و تردید است.

      1. با تشکر از اهتمام شما برادر عزیز

        به ذهن میرسد ک لازمه فرمایش شما این است که صرف اینکه مذمتی برای چیزی نیامده باشد (خواه حلیت ثابت شود و خواه ثابت نشود) مورد تایید است ، زیرا اباحه شرعی دال بر تایید نیست – زیرا حلال معنای اعم از کراهة دارد – پس نقطه ثقل کلام شما برای مورد تایید بودن عدم المذمة میباشد
        و حال اینکه عدم المذمة دال بر تایید نیست زیرا شاید مذمت صادر شده باشد ولکن واصل نباشد .
        مضافا به اینکه سوال در این روایت فقط از حکم شرعی خوردن این چیز ها ک از غیر عارف خریداری شود میباشد و قطعا از چنین چیزی نمیشود اطلاق گیری کرد وگفت حلیت من جمیع الجهات – که شامل جهت صحی شود – ثابت است .

        مضافا به اینکه بر فرض قبول دخل ثبوت حلیه در مورد تایید بودن ، حلیت بوسیله اصالة الحل ثابت میشود…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن