طب اسلامی

طب اسلامی

طب اسلامی

🔹یکی از مهمترین نیازهای بشری بدون تردید نیازهای درمانی و طبی است شاید بعد از امنیت و غذا مهمترین عامل حیات وبقای نسل مسئله بهداشت ودرمان است .

🔹اگر جامعه ی به این مسائل توجه کافی و وافی نداشته باشد استقلال وبقای ان جامعه مورد تهدید واقع خواهد شد و با مخاطرات زیادی روبرو می گردد.

🔹در کنار درک این مطالب واینکه از دیر باز همه ی علمای اسلام بر گرفته از مبانی دینی، قرآن وعترت بر این باورند که دین اسلام دین کاملی است و می تواند بر اساس نظام اسلامی، تشکیل حکومت داده و در مواجه با مسائل متحدثه با تکیه بر فقه به رتق وفتق امور جاریه در همه شئونات انسانی واجتماعی پرداخت.

🔹آنچه که امروز مورد مناقشه قرار گرفته این امر است که آیا مقوله ای به نام بهداشت ودرمان در حوزه ی دین می گنجد یا نه؟برای پاسخ به این سوال اساسی باید به این امر توجه کرد که ایا دین در همه ابعاد و زمینه ها دارای دستور العمل وسازوکار اجرای است یا فقط به بیان کلیات پرداخته و بشر موظف است برگرفته از این کلیات دست به تجربه زده وخود امور خود را سامان دهد

🔹بطور مثال طب که در حوزه ی علوم تجربی طبقه بندی میشود بر اساس نیاز و آزمون وخطا به سوی حقیقت ره می پوید وضرورتا علوم تجربی قید بردار نیست و نمی توان گفت طب اسلامی یا معماری اسلامی وغیره….وحوزه اش حوزه ی انسانی است و نمی توان گفت طب مبتنی بر اسلام داریم بلکه طب عبارتست از همه دستاورد های بشری از آدم تا خاتم وقیامت و هر آن مانند سایر علوم در حال تکمیل و رشد می باشد و دین در مورد علومی چون طب یا سکوت کرده یا ضرورتا جنبه ارشادی دارد. که می توان در آنان نظر کرد وحجت آور نیست

🔹و بپذیریم اگر حجت آورست در قالب توصیه های است که رعایتش به بهداشت فردی واجتماعی یاری می رساند ودر تعارض با دستاوردهای بشری وطب مدرن نیست واین دو می توانند همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشند ودعوای طرفین بیشتر دعواسر لحاف ملا است و در نهایت باعث رشد وارتقاء دانش بشری است.

🔹این نوع نگاه به نظام سلامت با مبانی دینی ،قران وعترت به واقع در تناقض وتعارض است .چرا که دینی که در رابطه با اساسی ترین نیازهای بشری چیزی جز چند توصیه اخلاقی ومولوی وارشادی در چنته ندارد وآن را به بشریت واگذارده تا با آزمون خطا راه پوید با منطق یک دین کامل وجامع نا ساز گار می نماید

🔹از جهت دیگر از آن جهت که نفس و جان انسان دارای بالاترین جایگاه در اندیشه ی دینی است تا بدانجا که کشته شدن یک بی گناه را برابر دانسته با کشته شدن کل بشریت چگونه چنین امر مهم وحیاتی را به آزمون وخطا و تجربه سپرده تا در گیر ودار این درک وفهم چه بسیار انسانها قربانی تجربه اندوزی و ترقی بشریت شده است . به واقع کدام عقل سلیم و دین آگاهی با چنین برداشتی از دین می تواند حکم به کامل بودن دین اسلام دهد.

🔹دینی که برای پاسخگویی به یکی از مهمترین نیازها دستش را به نشانه ی عجز وتسلیم در مقابل خرده تجربه های بشری بالا ببرد شایسته نام کاملترین دین نیست.
بحث دیگر در این تامل این است که چگونه خداوند سلامت ودرمان انسانها را مبتنی بر تجربه و آزمون خطا کرده باشد حال آنکه در نهایت قربانی این آزمون وخطا بسیاری از بندگان شایسته ای است که هر کدامشان به قدر یک امت می ارزند

🔹دیگر اینکه دارندگان این دانش می توانند بساط استثمار و واستکبار پهن کنند واز این نیاز همه امتها را زیر یوق ستم وبهره کشی برده وهر کس بر اساس امیالشان عمل نکرد مستوجب مرگ و خزان باشد کاری که امروز با ایجاد تحریمهای داروی شاهد آنیم….

ادامه دارد

✍حسن قربانپور

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن