خبرگزاری طب اسلامیطب اسلامیمباحث نظری

کاردرمانی با اسب (اسب درمانی ، هیپوتراپی)Hippotherapy

کاردرمانی با اسب  ( اسب درمانی ، هیپوتراپی )

توانبخشی به دو شاخه گفتاردرمانی و کاردرمانی تقسیم می شود.هدف این نوع درمان  آموزش سوارکاری نیست ، بلکه  هدف اصلی اصلاح یا معالجه ورفع مشکلات بیمار است.

افرادی که ازاین درمان بهره می برند:

  • فلج مغزی
  •  مولتیپل اسکلروزیس
  •  تاخیر رشد
  •  آسیب های مغزی
  •  اوتیسم  سنئدرم داوون
  •  افسردگی
  •  پیش فعالی
  •  اختلالات هورمونی و … هستند.

چرا اسب درمانی ؟

انجام فعالیتهای ورزشی باعث ترشح هورمون آدرنالین می شود که سبب ایجاد حس شادی و نشاط ، تنظیم گردش خون و ضربان قلب و ریتم تنفس می شود. درسوارکاری میزان ترشح این هورمون بیشتر از سایر رشته های ورزشی است. اسب حیوانی است که به راحتی می تواند با انسان رابطه عاطفی برقرار کند ، ارتباطی صادقانه که باعث ایجاد حس امنیت در بیمار می شود چون اسب نمی تواند احساسات مصنوعی از خود نشان دهد و احساساتی را که انسانها می خواهند پنهان کنند را بازتاب می دهند. دمای ۳۸ درجه بدن اسب باعث میشود مفاصل و عضلات فرد نرم و راحتتر حرکت کنند .حرکات ریتمیک وتکراری اسب شبیه به جنبش لگن انسان در راه رفتن است که می تواند تعادل ، استقرار وتحرک را بهبود بخشد. بیماران  ازطریق مجموعه پیچیده ای ازجنبشها که آگاهانه ونااگاهانه به استفاده از تمام عضلات بدن منجر می شود ، مراحل درمان خود را طی می کنند .

 بقراط در۶۰۰ سال پیش ازمیلاد ، به تشریح ریتم شفا سواری برای بهبود ذهن وجسم پرداخته بود.

 اسب درمانی از سال ۱۹۶۰ میلادی تاکنون مورد توجه است و در کشورهای کانادا ، آمریکا وسوئد و نروژشروع وبه سرعت در آلمان و فرانسه وانگلستان پیگیری شد، به طوریکه اولین کنگره اسب درمانی در سال ۱۹۷۴ در پاریس برگزار شد و اولین انجمن اسب درمانی در سوئیس توسط مربیان و سوارکاران تاسیس شد. در چند سال اخیر در کشور ما هم این نوع درمان مورد توجه قرار گرفته و چندین باشگاه به این عزیزان خدمات ویژه ای ارائه می دهند. در این بین سعادتی نسیب من و همکارانم شده  وبا همراهی دوستانم امکان خدمت رسانی به این بیماران را دارم و جا دارد از کلیه همکارانم به خاطر کمک های انسان دوستانه ای  که در کمال محبت و صبوری به این کودکان ابراز می دارند قدردانی نمایم .براساس تجربیات شخصی که  درکار با کودکان اتیسمی ، پیش فعال ، فلج مغزی و تاخیردر رشد کسب نموده ام خالی از لطف ندیدم تا این موارد را برای شما عزیزان باز گو نمایم.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2014-12-07 12:04:01Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com
Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2014-12-07 12:04:01Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

اکثرکودکانی که به ما مراجعه کردند در اولین جلسه نسبت به اسب ، اطرافیان و محیط بی تفاوت وبی اشتیاق بوده و برخی هم از برقراری ارتباط با اسب به طرق مختلف امتناع کرده وحتی فرار می کردند. پس از ایجاد اشتیاق در کودکان به طرق مختلف ( بازی ، خواندن شعر، تعریف داستان …) برای برقراری ارتباط و نوازش اسب اغلب آنها با شک  و دودلی دست خود را به سمت اسب دراز  کرده گاهی میانه راه منصرف شده و دست خود را پس می کشند ، بارها شده که ابتدا خودم چند بار اسب را نوازش کرده بعد دست کودک را گرفته و با هم اسب را نوازش کردیم تا کودک بتواند به تنهایی این کار را انجام دهد این شروع ارتباط تماسی است  که بعضی از مراجعین چند جلسه نیاز دارند تا در این مرحله به درمان بپردازند . با ایجاد حس اعتماد و سوار کردن کودک  بر پشت اسب  یک هیجان و یا حتی ترس درصورت بعضی ازآنها دیده می شود که با خواندن شعر و شروع حرکت آرام اسب این حالت کم کم برطرف می شود ، در شروع معمولا کودکان پس از گذشت یک ربع تا نیم ساعت خسته می شوند و ادامه کار بی فایده است . برای همین بهتر است جلسات اول به نیم ساعت کار اکتفا نمود. بین ۲ _ ۴ جلسه اول این کودکان به دلیل تجربه دنیای جدید در یک شوک به سر می برند و اگر از آنها بخواهید تمرینی انجام دهند امتنا خواهند کرد ، بعد از گذشت این زمان به بیرون ریزی هیجانات و احساساتشان  با جیغ زدن و فریاد کشیدن تولید صداهای مختلف ، گاهی زدن و کشیدن یالهای اسب می پردازند  بعد از این مرحله کودک آماده است تا کم کم  نرمش ها را روی اسب انجام دهد . البته تمام این مراحل باید با صبر و آرامش ملایمت انجام شود. مراجعی داشتیم که برای انجام تمرینهای دست به او می گفتم که تو پروانه ای هستی و بال می زنی و او شروع به حرکت دادن دستهایش می کرد. به طورکلی در کاربا کودکان باید بسیار خلاق بود وبا بازی وشعر آنها را به انجام کارها تشویق نمود . پس از چند جلسه با توجه به توانایی کودک کم کم باید تعادل او را محک زد و در صورت اطمینان به کودک اجازه داد که بدون تکیه به مربی مستقل حرکت کند. همیشه امنیت در کار حرف اول را می زند چراکه این افراد برای التیام دردها و رفع مشکلاتشان به ما مراجعه کرده اند وهرگز نمی خواهند به مشکلاتشان اضافه شود. در روند درمانی هرگز عجله نکنید ودر این کارصبور باشید. کودکانی که مشکلات حرکتی ندارند پس از ۳ جلسه می توانند مستقل شوند اما کودکان مبتلا به فلج مغزی ودارای مشکلات حرکتی برای پیدا کردن تعادل و مستقل شدن به زمان بیشتری نیاز دارند و در مورد آنها باید بسیار محتاط بود. در انجام این کار والدین کودکان نقش اساسی در کمک به مربی و درمان کودک میکنند. این کودکان بسیار باهوش وبا استعداد می باشند ، یکی از این شاگردان که مبتلا به فلج مغزی بود به تنهایی نمی توانست راه برود و اوایل با کمک پدرش به کلاس می آمد ، پس از چهار جلسه توانست مستقل شود و متعادل بنشیند ، از جلسه هشتم یورتمه رفت و جالب اینکه خودش می توانست راه برود و کمی هم بدود و سیر پیشرفت  و روند درمان در این کودک به خوبی قابل مشاهده بود و این خود انگیزه بیشتری برای کار با این کودکان شد.

در شماره های بعدی  گزارشهایی از روند بهبودی این کودکان  و مطالب بیشتری در این باره خواهید خواند . امیدوارم شاهد ترویج هرچه بیشتر این رشته در آینده باشیم وافراد کارآمدبیشتری جذب این حرفه شوند.

نویسندگان: شراره صحت زداده ، الهام بابایی

علی میلانی

✔دانشجو رشته شبکه و نرم افزار هستم و در زمینه برنامه نویسی و طراحی سایت فعالیت می کنم ، به طب اسلامی علاقه دارم و دوست دارم در ثواب نشر حقیقت طب اسلامی سهیم باشم.❤

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن